Selasa, 2 Mac 2010

PKR GESA SPRM SIASAT KES PROFAIL TINGGI DI SABAH?

Oleh: MUTALIB M.D
PENANGKAPAN Setiausaha Politik kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcob, Hasbie Satar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini kerana didakwa memiliki kekayaan tidak munasabah dalam tempoh singkat perkhidmatannya sewajarnya membuka mata SPRM Sabah yang mendiamkan banyak kes rasuah di Sabah.
Exco Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Malaysia (PKR), Pajuddin Nordin ketika menghubungi Sabahkini.Net berkata, pengguguran beberapa kes berprofail tinggi di Malaysia sebagai perkembangan yang tidak baik dan berharap agar ianya tidak merebak ke Sabah.
“Hasbie hanyalah ‘tools’ atau perkakas sahaja dan kita minta SPRM menyiasat siapa yang memegang ‘tools’ tersebut. Kita percaya ada lagi pihak yang menjadi ‘macai’ menteri berkenaan di Sabah terutama yang mendapat projek membina jalan dan UMS di Sandakan yang bernilai ratusan juta ringgit daripada Menteri berkenaan,” Ujar Pajuddin yang meminta SPRM membuka kembali laporan yang dikemukakan oleh Datuk Dr Jeffrey Kitingan, Ahli Parlimen DAP Sabah, Dua Orang Ketua Cawangan UMNO Sabah dan sebagainya.
Kata Pajuddin lagi, Skandal Wisma Bandaraya yang melibatkan Ketua Menteri Sabah; Skandal pemilikan harta yang melebihi keupayaan oleh Datuk Musbah Jamli; Skandal Pembalakan yang melibatkan Daud Tampokong; Skandal Penggubahan Wang Haram yang dilakukan Michael Chia Thien Foh dan sebagainya harus disiasat dengan saksama.
SPRM, kata Pajuddin tidak harus melindungi pihak yang mendapat keuntungan yang besar akibat hubungan dengan Setiausaha Politik berkenaan dan menteri tertentu yang berkuasa meluluskan projek kepada kontraktor tertentu.
“Walaupun Mantan Ketua Pesuruhjaya SPRM dan Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM sekarang mendapat pingat daripada Kerajaan Negeri Sabah, namun tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak mengambil tindakan terhadap Menteri Kabinet dan Ketua Menteri Sabah serta pegawai tinggi yang menjadi proksi Ketua Menteri,” ujar Pajuddin lagi.
Pajuddin yang juga Timbalan Ketua AMK Negeri Sabah menyarankan agar semua pegawai kanan menteri atau kontraktor yang mendapat kontrak mega di Sabah disiasat kerana mereka telah menyalahguna kedudukan mereka untuk mendapat kontrak secara rasuah dan memperkayakan diri mereka melalui jalan yang tidak wajar.
“Saya minta Datuk Abu Kassim sendiri yang menangani kes Sabah kerana beliau berkecuali disebabkan Datuk Shukri Abdull menerima pingat PGDK daripada Kerajaan Negeri Sabah dan bimbang tidak akan berlaku adil kerana terhutang budi,” ujar Pajuddin lagi.
Sehubungan itu, Pengarah dan semua pegawai lama SPRM Sabah sewajarnya ditukarkan agar SPRM Sabah kembali gemilang; mengulangi kejayaan Mantan Pengarah SPRM Sabah, Puan Hajjah Latifah Md Yatim yang kini begitu bersungguh-sungguh membasmi rasuah di Pulau Pinang.
Last Updated on Tuesday, 16 February 2010 16:44

Tiada ulasan:

Catat Ulasan